Din Mening
Okjolle klubbens debat side, her kan du give din mening til kende:
Navn: Svend
⛵️1447
Tak til Malte for utrættelige beretninger. Og så en tanke. Greg og Alistair lever jo begge delvis af OK jollen. De må være nogle elendige forretnings folk, når de i den grad skærer i den gren, som de selv sidder på. Man handler ikke, end ikke i vores kultur, med en person, som man er vred på.
4. januar 2015 - 15:30
Navn: Malte
Det var så det.
Noget af en nedtur resultatmæssigt, 3 danske bfd i sidste sejlads og en bfd i første sejlads Idag .
Niels med 2 bfd og Olesen og jeg med en i sidste sejlads
Det var ellers noget nær perfekte betingelser vi sejlede i Idag, bølger vind og varme.
Efter at jeg havde fået min bfd, det ser man ved at sejle om bag dommerbåden hvor de skriver de no ned som er over linien inden startskuddet er gået, blev jeg noget ærgelig , og spurgte om jeg ikke blot ku sejle med og undlade at gå over mållinien, men nej det ku man ikke.
Så ind i havn og afmontere jollen,derefter trække den op til containeren og vente på at de andre sejlere kom ind.
Jeg lå ellers til at tage kampen op mod den førende i marsterklassen, og havde slået ham i den første sejlads, men ak og ve man blev for ivrig.
Nu er jollerne pakket i container og dem ser vi først igen om ca 8 uger, nu hører i ikke mere fra Annette og mig for nu tager vi på ferie i Indonesien, vi køber billetter imorgen og bliver der til pengene er brugt op
Hej A og M
Noget af en nedtur resultatmæssigt, 3 danske bfd i sidste sejlads og en bfd i første sejlads Idag .
Niels med 2 bfd og Olesen og jeg med en i sidste sejlads
Det var ellers noget nær perfekte betingelser vi sejlede i Idag, bølger vind og varme.
Efter at jeg havde fået min bfd, det ser man ved at sejle om bag dommerbåden hvor de skriver de no ned som er over linien inden startskuddet er gået, blev jeg noget ærgelig , og spurgte om jeg ikke blot ku sejle med og undlade at gå over mållinien, men nej det ku man ikke.
Så ind i havn og afmontere jollen,derefter trække den op til containeren og vente på at de andre sejlere kom ind.
Jeg lå ellers til at tage kampen op mod den førende i marsterklassen, og havde slået ham i den første sejlads, men ak og ve man blev for ivrig.
Nu er jollerne pakket i container og dem ser vi først igen om ca 8 uger, nu hører i ikke mere fra Annette og mig for nu tager vi på ferie i Indonesien, vi køber billetter imorgen og bliver der til pengene er brugt op
Hej A og M
4. januar 2015 - 14:17
Navn: Christian Olesen
DEN 1340
VM. Så sluttede vm sikke en tur.
Der der fylder mest er selvfølgelig Svendsens disq af Sota jollen, her mine betragtninger og det vi har kæmpet ned de sidste par dage.
Som i kan læse i opslaget fra Svendsens disq stå der at "the backing plates on no 2 bulkheat farr exceed the sise for its purpose" og ja det gør de. De er et stykke metal der vejer 2,7 kg stk. Men reglerne omkring disse backingplates til hængestroppe er meget flyvske, og da Svendsen ved 3. Høring i dag spugte chefmåleren Dick Batt hvad det helt præsist var for en regel han havde brudt, kunne han ikke svar, og ende med at henvise til regel 1. Hvilket er en generel regel om at man skal bygge båden med gode ententioner. Disq blev fastholdt...
Jeg har de sidste 2 dage lagt 6 protester mod isbraker både og en woodie isbraker. I mine protester stod der direkte afskrevet fra Svendsens disq at deres backing plate farr exceed the sice for its purpose, hvilket de også gør.
Alle 6 disq afvist på udtalelser fra chefmåler Dick Batt som mener de har passende størrelser.
Det mest groteske er at woodie jollen havde en øjebolt med skiver på bagsiden bag til og skinner med backing klodser ca. 25x30x400mm af teak fortil. har også hørt at disse hardwood klodser kan veje op til 2kg. Stk. Med en rustfrie skinne på ydersiden.
Min konklusion.
Backing plate er en måde at vægtoptimere samt centrerer vægt på, og det er et hul i vores klasseregel som er blevet udnyttet af bådbyggerne til at lave vægtoptimeret både. Og de går lige til grænsen for at lave hurtige både, Ligesom de altid har gjort. Hvilket div. målebuler og mærkelige opfindelser kan bevidne om.
Havde man taget denne principielle diskussion om bådbygning samt fortolkning af regler under de 2 dages indmåling, havde det været okay og helt i ånd med hvordan vi plejer at gøre det i klassen.
Men den tilgang de har været til det her i Australien hvor man tager en principiel diskussion om bådbygning op midt i VM efter 3 sejladser er fulstændig vanvittigt og meget ødelæggende for klassen.
Min holdning er at vi har 2-3 dage med indmåling, hvorefter vi bliver enige om at disse både vil vi konkurrere i, og så har vi en uge hvor det er præstationerne på vandet der tæller.
Med denne nye tilgang er måling blevet helt overflødig, da vi jo bare kan diske hinandens både efterfølgende. Og at dette gøres af chefmåleren med OKDIA's opbakning......
Meget trist dag for OK klassen.
Det værste er at vi har en dygtig sejler Svendsen som er blevet gjort til offerlam for denne principielle regel diskussion. Samt en dygtig Dansk bådbygger som er hængt ud foran de AUS og NZL sejlere som ublu. Hvilket bestemt ikke er tilfældet, Jesper har bare udnyttet et hul i reglerne til at lave en super optimeret båd.
For at se lidt frem.
Vi skal have mere magt OKDIA. Chefmåler Dick Batt er hyret til at håndhæve OK klassereglerne, hvis Dick er i tvivl om noget spørger han teknisk komité, hvor Alistair Daves er formand. Som i jo nok ved bygger Alistair isbraker både, ikke så mærkeligt hans backing plates var ok. Og Sota's ikke var.
OKDIA styres af nogle leverandører til klassen der ikke er helt oprigtige og der må ske nogle ændringer.
Håber vi kan få nogle driftige Danskere ind i OKDIA og lave nogle ændringer.
Alt dette har fyldt meget, det har været svært at fokusere på sejladserne og dette har desvære ikke været et VM som jeg kender og eksker dem.
bliver dejligt at komme videre med familien rund i AUS 3 uger.
Der der fylder mest er selvfølgelig Svendsens disq af Sota jollen, her mine betragtninger og det vi har kæmpet ned de sidste par dage.
Som i kan læse i opslaget fra Svendsens disq stå der at "the backing plates on no 2 bulkheat farr exceed the sise for its purpose" og ja det gør de. De er et stykke metal der vejer 2,7 kg stk. Men reglerne omkring disse backingplates til hængestroppe er meget flyvske, og da Svendsen ved 3. Høring i dag spugte chefmåleren Dick Batt hvad det helt præsist var for en regel han havde brudt, kunne han ikke svar, og ende med at henvise til regel 1. Hvilket er en generel regel om at man skal bygge båden med gode ententioner. Disq blev fastholdt...
Jeg har de sidste 2 dage lagt 6 protester mod isbraker både og en woodie isbraker. I mine protester stod der direkte afskrevet fra Svendsens disq at deres backing plate farr exceed the sice for its purpose, hvilket de også gør.
Alle 6 disq afvist på udtalelser fra chefmåler Dick Batt som mener de har passende størrelser.
Det mest groteske er at woodie jollen havde en øjebolt med skiver på bagsiden bag til og skinner med backing klodser ca. 25x30x400mm af teak fortil. har også hørt at disse hardwood klodser kan veje op til 2kg. Stk. Med en rustfrie skinne på ydersiden.
Min konklusion.
Backing plate er en måde at vægtoptimere samt centrerer vægt på, og det er et hul i vores klasseregel som er blevet udnyttet af bådbyggerne til at lave vægtoptimeret både. Og de går lige til grænsen for at lave hurtige både, Ligesom de altid har gjort. Hvilket div. målebuler og mærkelige opfindelser kan bevidne om.
Havde man taget denne principielle diskussion om bådbygning samt fortolkning af regler under de 2 dages indmåling, havde det været okay og helt i ånd med hvordan vi plejer at gøre det i klassen.
Men den tilgang de har været til det her i Australien hvor man tager en principiel diskussion om bådbygning op midt i VM efter 3 sejladser er fulstændig vanvittigt og meget ødelæggende for klassen.
Min holdning er at vi har 2-3 dage med indmåling, hvorefter vi bliver enige om at disse både vil vi konkurrere i, og så har vi en uge hvor det er præstationerne på vandet der tæller.
Med denne nye tilgang er måling blevet helt overflødig, da vi jo bare kan diske hinandens både efterfølgende. Og at dette gøres af chefmåleren med OKDIA's opbakning......
Meget trist dag for OK klassen.
Det værste er at vi har en dygtig sejler Svendsen som er blevet gjort til offerlam for denne principielle regel diskussion. Samt en dygtig Dansk bådbygger som er hængt ud foran de AUS og NZL sejlere som ublu. Hvilket bestemt ikke er tilfældet, Jesper har bare udnyttet et hul i reglerne til at lave en super optimeret båd.
For at se lidt frem.
Vi skal have mere magt OKDIA. Chefmåler Dick Batt er hyret til at håndhæve OK klassereglerne, hvis Dick er i tvivl om noget spørger han teknisk komité, hvor Alistair Daves er formand. Som i jo nok ved bygger Alistair isbraker både, ikke så mærkeligt hans backing plates var ok. Og Sota's ikke var.
OKDIA styres af nogle leverandører til klassen der ikke er helt oprigtige og der må ske nogle ændringer.
Håber vi kan få nogle driftige Danskere ind i OKDIA og lave nogle ændringer.
Alt dette har fyldt meget, det har været svært at fokusere på sejladserne og dette har desvære ikke været et VM som jeg kender og eksker dem.
bliver dejligt at komme videre med familien rund i AUS 3 uger.


4. januar 2015 - 13:55
Navn: Lauge
Eller rettere Interdominion Champion ;-)
4. januar 2015 - 12:59
Navn: Lauge
Så blev det en wooddie der vandt vm, med 11 mm sværd..
4. januar 2015 - 09:19
Navn: Stig Hylling Munchaus
KONA ONE 1000
Jørgen du kan det med, at mærke vind og vindspring på hårpragten.
Gør nu din jolle, så klar som dine fjender ønsker det. Og tag så ud og gør det du kan.
Og giv dem prygl efter deres regelbog.
Glem protesterne og tag kampen op på vandet.
Du kan gøre det.
Stig
Gør nu din jolle, så klar som dine fjender ønsker det. Og tag så ud og gør det du kan.
Og giv dem prygl efter deres regelbog.
Glem protesterne og tag kampen op på vandet.
Du kan gøre det.
Stig
4. januar 2015 - 00:01
Navn: Thomas
Den 1434
Malte, bed lige Svendsen om at tjekke sine emails.
3. januar 2015 - 22:09
Navn: Malte
Malte.. Du er et meget specielt menneske, på den fede måde altså 😚
3. januar 2015 - 21:29
Navn: Hedlund
Tror Svendsen bliver giftig hvis protesten bliver underkendt indebrændthed er det bedste drivmiddel ever
spiller på oddset

3. januar 2015 - 21:05
Navn: Ivan
Ok Peter jeg indrømmer at din udlægning er korrekt.
3. januar 2015 - 20:53
Navn: Malte
Sidste nyt fra Melbourne
Jeg vil ikke skrive så meget om Svendsens Disq, men mere om de vejrbetingelser vi har her.
Op til 40knt som omregnet er ca 21 m/ s men ca 38 g. Varmt, det er som at stå under en hårtørrer mens stole,papir og skidt flyver rundt om benene på een.
Det betyder at racecommittee har lidt af en udfordring idet vi kun har sejlet 3 sejladser.
For at få et godkendt wm skal man have sejlet 5 sejladser
De har derfor valgt at starte kl 10.00 Idag og meddelt at vi kan starte sejladser til kl 17.00 og op til 3 sejladser og fastholder 70 min som idealtid for hver sejlads
Det blæste hele dagen igår fra om morgenen til vi forlod havnen kl ca 18 , typisk vinden faldt da til ca 10 m/ s.
Jeg har skåret Svendsens beslag over , således at de næsten er 4 lige store beslag , og dem vil jeg tage ned og montere her til morgen både for og bag og håbe at han for trukket den disq tilbage og kan sejle videre Idag.
Det blæser dog en del her til morgen, så det kan være at det er spildt krudt, hvis vi ikke får sejlet !!!
HK malte
Jeg vil ikke skrive så meget om Svendsens Disq, men mere om de vejrbetingelser vi har her.
Op til 40knt som omregnet er ca 21 m/ s men ca 38 g. Varmt, det er som at stå under en hårtørrer mens stole,papir og skidt flyver rundt om benene på een.
Det betyder at racecommittee har lidt af en udfordring idet vi kun har sejlet 3 sejladser.
For at få et godkendt wm skal man have sejlet 5 sejladser
De har derfor valgt at starte kl 10.00 Idag og meddelt at vi kan starte sejladser til kl 17.00 og op til 3 sejladser og fastholder 70 min som idealtid for hver sejlads
Det blæste hele dagen igår fra om morgenen til vi forlod havnen kl ca 18 , typisk vinden faldt da til ca 10 m/ s.
Jeg har skåret Svendsens beslag over , således at de næsten er 4 lige store beslag , og dem vil jeg tage ned og montere her til morgen både for og bag og håbe at han for trukket den disq tilbage og kan sejle videre Idag.
Det blæser dog en del her til morgen, så det kan være at det er spildt krudt, hvis vi ikke får sejlet !!!
HK malte
3. januar 2015 - 20:53
Navn: Peter Heide
DEN 1354
Hej Ivan
Det er Juryen (protestkomiteen) som tilbyder/foreslår Race Committee (banedommerne), at protesten kan frafaldes, hvis Svendsen korrigerer, hvad der anses for en overtrædelse. Race Committee afslår og dermed får Svendsen aldrig tilbuddet. Målerens undersøgelse finder sted efter 3. sejlads.
Det ville have været en meget mere rimelig løsning at følge Juryens forslag eller have været meget bedre, hvis måleren havde taget diskussionen ved kontrol-målingen og ikke efter 3. sejlads.
Det er Juryen (protestkomiteen) som tilbyder/foreslår Race Committee (banedommerne), at protesten kan frafaldes, hvis Svendsen korrigerer, hvad der anses for en overtrædelse. Race Committee afslår og dermed får Svendsen aldrig tilbuddet. Målerens undersøgelse finder sted efter 3. sejlads.
Det ville have været en meget mere rimelig løsning at følge Juryens forslag eller have været meget bedre, hvis måleren havde taget diskussionen ved kontrol-målingen og ikke efter 3. sejlads.
3. januar 2015 - 20:23
Navn: Ivan
DEN
Hej Lauge
Hvis målene på skinnerne 450x75x16mm stemmer og de er lavet af stål så vil de veje 4,3 kg hver!
Men du ved måske hvad de vejer Lauge.
PS ifølge det skrifttlige svar fra måleren fik Svendsen mulighed for at udbedre de pågældende skiver/skinner i forbindelse med indmålingen. Måleren lagde ikke protest på dette tidspunkt da han ikke viste hvilke materiale de var lavet i. Jeg går,ud fra at de var indplastret.
Det var først efter at målerne havde kontaktet bådebyggeren at han kunne vide at de var lavet af rustfrit stål, hvorefter han lagde protest.
Hvis ellers den skrifttlige redegørelse fra målerne korrekt, så vil jeg mene at Svendsen har fået en meget fair behandling.
Hvis målene på skinnerne 450x75x16mm stemmer og de er lavet af stål så vil de veje 4,3 kg hver!
Men du ved måske hvad de vejer Lauge.
PS ifølge det skrifttlige svar fra måleren fik Svendsen mulighed for at udbedre de pågældende skiver/skinner i forbindelse med indmålingen. Måleren lagde ikke protest på dette tidspunkt da han ikke viste hvilke materiale de var lavet i. Jeg går,ud fra at de var indplastret.
Det var først efter at målerne havde kontaktet bådebyggeren at han kunne vide at de var lavet af rustfrit stål, hvorefter han lagde protest.
Hvis ellers den skrifttlige redegørelse fra målerne korrekt, så vil jeg mene at Svendsen har fået en meget fair behandling.
3. januar 2015 - 19:54
Navn: Stefan Myrälf
DEN-6
Hej Ivan, punkt 8 omhandler jo helt tydeligt konstruktionen af skroget, det er jo det der står.
Da Icebreaker NZL kom med deres carbon hicking extentions forklarede Alistair os jo definitionen på skrog vs. beslag.
Hvis en genstand er monteret "løst" på skroget, er der tage om en fitting/beslag og dermed ikke skrog, hvorfor skrog og fitting/beslag er to forskellige ting.
Selvfølgelig skal Svendsen kæmpe sin sag, sålænge han orker, jeg fornemmer at vi er mange der bakker ham op.
Vi skal da HELT til bunds i denne sag og meget gerne også vide lidt om hvordan den er opstået.
Da Icebreaker NZL kom med deres carbon hicking extentions forklarede Alistair os jo definitionen på skrog vs. beslag.
Hvis en genstand er monteret "løst" på skroget, er der tage om en fitting/beslag og dermed ikke skrog, hvorfor skrog og fitting/beslag er to forskellige ting.
Selvfølgelig skal Svendsen kæmpe sin sag, sålænge han orker, jeg fornemmer at vi er mange der bakker ham op.
Vi skal da HELT til bunds i denne sag og meget gerne også vide lidt om hvordan den er opstået.
3. januar 2015 - 19:44