Din Mening
Okjolle klubbens debat side, her kan du give din mening til kende:
Navn: René
DEN-1430
@Malte. Fortsæt op ad Route 44 til Port Douglas, det er et fantastisk udgangspunkt for dykkerture på The Great Barrier Reef!
Go' tur!
Go' tur!

8. januar 2015 - 13:53
Navn: Bo
D 1431
Har taget den samme tur Malte og nyd det...lav lidt afstikkere til venstre og fantastisk natur...Ørken. Pas på gobler længere oppe og nyd dykning på revet... GBR. God tur og hils på Bali... spørg efter familien Michael Jørgensen. Vi Passer kulden mens I er borte...;o)
8. januar 2015 - 11:06
Navn: Stig
....lyder rigtig spændende. Fortsat god tur.
Hilsen Stig
Hilsen Stig

8. januar 2015 - 00:59
Navn: Malte
Hej Stig
Ja de er i containeren
Vedr. Vores videre rejse, så ombestemte vi os of fløj til Brisbane, lejede en bil og køre nu imod Cains , det er en tur på ca 1700 km i tropisk vejr.
Vi syntes det gir et godt billede af hvordan Australien se ud, vi har lejet bilen i 7 dage, og flyver derefter til Bali.
Hej Annette og Malte
Ja de er i containeren
Vedr. Vores videre rejse, så ombestemte vi os of fløj til Brisbane, lejede en bil og køre nu imod Cains , det er en tur på ca 1700 km i tropisk vejr.
Vi syntes det gir et godt billede af hvordan Australien se ud, vi har lejet bilen i 7 dage, og flyver derefter til Bali.
Hej Annette og Malte
7. januar 2015 - 23:51
Navn: Stig F.
7. januar 2015 - 20:12
Navn: Frank Berg
1406
Det er en god mening at starte på en test som der er i finn, jeg stiller gerne min Krause jolle til rådighed
Sejlerhilsner Frank
Sejlerhilsner Frank
7. januar 2015 - 15:20
Navn: Ask
Og evt kiler ugen
7. januar 2015 - 14:59
Navn: Lauge
Læser mig til at Øresundsugen er planlagt til d. 8-15 August 2015. Altså i perioden op til vort DM..
Mogens.. kan vi få sat VM og Warmunde på kalenderen blot for overblikkets skyld ?
Mogens.. kan vi få sat VM og Warmunde på kalenderen blot for overblikkets skyld ?
7. januar 2015 - 11:26
Navn: Niels-Jørgen Larsen
DEN1343
Jeg ved ikke hvor Tommys vægtoplysninger kommer fra men for DEN1341 så vægtangivelserne således ud:
Skrog, inklusive skot ved station 1 & 2: 38.100
Kantlister, indvendig i støbt reces: 1.810
Dæksbjælker + mastespor i dæk, inkl. nylonklods: 3.711
Forskot + rorforstærkning + trekant i stævnspids: 707
Mastespor i skrog, komplet: 703
Hængedæk: 2.500
Opdriftsmiddel: 2.200
For- og agterdæk: 7.500
Fenderliste: 1.000
Drænrør: 140
Bailere: 800
Løjgang + skødevogn: 1.000
4 stk.s inspektionsluger, inkl. bmss: 481
Skødeblok i cockpitbund, komplet: 200
Hængestropper, inkl. beslag i skot: 800
12 + 2 Ronstan klemmer inkl. bmss: 600
Beslag + blokke ved mast, inkl. bmss: 100
Rorbeslag + bmss: 200
Diverse dæksbeslag + bolt til sværd: 500
Diverse liner & hal: 500
Lak, epoxy, maling: 1.000
Total: 64.552
Minimumsvægt for kompensation: 67.000
Mangler: (2.448)
bmss = bolte/møtrikker/skiver/skruer
Skroget er vejet af OS-båtar ved levering. Alle øvrige elementer er vejet på fruens elektroniske bagevægt, efter tilpasning og umiddelbart før montering.
Fed: Faktisk målt og monteret vægt. Kursiv: Anslået vægt, baseret på den sidst færdigbyggede jolle.
Skrog, inklusive skot ved station 1 & 2: 38.100
Kantlister, indvendig i støbt reces: 1.810
Dæksbjælker + mastespor i dæk, inkl. nylonklods: 3.711
Forskot + rorforstærkning + trekant i stævnspids: 707
Mastespor i skrog, komplet: 703
Hængedæk: 2.500
Opdriftsmiddel: 2.200
For- og agterdæk: 7.500
Fenderliste: 1.000
Drænrør: 140
Bailere: 800
Løjgang + skødevogn: 1.000
4 stk.s inspektionsluger, inkl. bmss: 481
Skødeblok i cockpitbund, komplet: 200
Hængestropper, inkl. beslag i skot: 800
12 + 2 Ronstan klemmer inkl. bmss: 600
Beslag + blokke ved mast, inkl. bmss: 100
Rorbeslag + bmss: 200
Diverse dæksbeslag + bolt til sværd: 500
Diverse liner & hal: 500
Lak, epoxy, maling: 1.000
Total: 64.552
Minimumsvægt for kompensation: 67.000
Mangler: (2.448)
bmss = bolte/møtrikker/skiver/skruer
Skroget er vejet af OS-båtar ved levering. Alle øvrige elementer er vejet på fruens elektroniske bagevægt, efter tilpasning og umiddelbart før montering.
Fed: Faktisk målt og monteret vægt. Kursiv: Anslået vægt, baseret på den sidst færdigbyggede jolle.
7. januar 2015 - 08:49
Navn: René Bruun, Bni Sailing Team
DEN-1430
Kunne være interessant at udføre vippetest a la Finn på et antal OK-joller, blot til orientering. Resultatet kan indgå i de nuværende drøftelser. Hvem kan udføre dette, jeg stiller gerne op med min SOTA.
6. januar 2015 - 16:33
Navn: Tommy Nordfalk
Adskillige
Svendsens exit.
Et nøgent skrog inklusive sværdkiste og skot i station 1 og 2 vejer 20-23 kg. Pakken med beslag, skruer, bolte, lim, beslag, liner, dæk og hængedæk all inclusive vejer max. 25 kg. Et moderne skrog vejer max. 50-55 kg.
Så er der godt nok et stykke vej op til minimumsvægten før korrektion. Altså skal der findes på narrestreger - der skal vægtoptimeres. Og det uanset om jollen er en SOTA, Icebreaker etc. Og det bliver der. Der er et utal af muligheder og de er ikke hemmelige.
Alle, der vinder, sejler i en vægtoptimeret jolle, en epo-jolle om man vil. I det perspektiv er det selvfølgelig urimeligt at pille favorit-Svendsen ud.
Og hvordan skal man så forholde sig til det? Man kan vælge at sige nå, og bare sejle videre. Gør man det siger man samtidig, at jeg vil da skrupskide på klassereglerne. Hensigten i klassereglerne, ånden om man vil, er tydelig nok. Totalvægten af jollen skal være ligeligt fordelt i hele jollens længde. Og klassereglerne, som er fra dengang det var en kunst overhovedet at komme ned på minimumsvægten har en hjemmelavet plywoodbåd som objekt.
Der er også to andre muligheder.
Enten at fjerne vægtgrænsen fuldstændigt. (Og tillade brug af kulfiber i skroget ved samme lejlighed og moderne dug i sejlet).
Eller indføre samme vippetest, som Finn-joller og en stribe andre joller bruger. Blot skal man fastsætte nogle normer for svingningstid som er specifikke for en OK-jolle.
Jeg foreslår, at man lader svingtiderne på Svendsens jolle være normdannende.
TN
Et nøgent skrog inklusive sværdkiste og skot i station 1 og 2 vejer 20-23 kg. Pakken med beslag, skruer, bolte, lim, beslag, liner, dæk og hængedæk all inclusive vejer max. 25 kg. Et moderne skrog vejer max. 50-55 kg.
Så er der godt nok et stykke vej op til minimumsvægten før korrektion. Altså skal der findes på narrestreger - der skal vægtoptimeres. Og det uanset om jollen er en SOTA, Icebreaker etc. Og det bliver der. Der er et utal af muligheder og de er ikke hemmelige.
Alle, der vinder, sejler i en vægtoptimeret jolle, en epo-jolle om man vil. I det perspektiv er det selvfølgelig urimeligt at pille favorit-Svendsen ud.
Og hvordan skal man så forholde sig til det? Man kan vælge at sige nå, og bare sejle videre. Gør man det siger man samtidig, at jeg vil da skrupskide på klassereglerne. Hensigten i klassereglerne, ånden om man vil, er tydelig nok. Totalvægten af jollen skal være ligeligt fordelt i hele jollens længde. Og klassereglerne, som er fra dengang det var en kunst overhovedet at komme ned på minimumsvægten har en hjemmelavet plywoodbåd som objekt.
Der er også to andre muligheder.
Enten at fjerne vægtgrænsen fuldstændigt. (Og tillade brug af kulfiber i skroget ved samme lejlighed og moderne dug i sejlet).
Eller indføre samme vippetest, som Finn-joller og en stribe andre joller bruger. Blot skal man fastsætte nogle normer for svingningstid som er specifikke for en OK-jolle.
Jeg foreslår, at man lader svingtiderne på Svendsens jolle være normdannende.
TN
6. januar 2015 - 14:32
Navn: Lauge
Husk nu dette forum er tilgængeligt for enhver.. Google translate er et farligt redskab.
4. januar 2015 - 16:37
Navn: Mikael
Ikke at forglemme Malte, Svendsen og familier.
4. januar 2015 - 16:05
Navn: Lauge
God ferie Christian..
4. januar 2015 - 16:00