Din Mening
Okjolle klubbens debat side, her kan du give din mening til kende:
Navn: Frank Berg
1406
Det er en god mening at starte på en test som der er i finn, jeg stiller gerne min Krause jolle til rådighed
Sejlerhilsner Frank
Sejlerhilsner Frank
7. januar 2015 - 15:20
Navn: Ask
Og evt kiler ugen
7. januar 2015 - 14:59
Navn: Lauge
Læser mig til at Øresundsugen er planlagt til d. 8-15 August 2015. Altså i perioden op til vort DM..
Mogens.. kan vi få sat VM og Warmunde på kalenderen blot for overblikkets skyld ?
Mogens.. kan vi få sat VM og Warmunde på kalenderen blot for overblikkets skyld ?
7. januar 2015 - 11:26
Navn: Niels-Jørgen Larsen
DEN1343
Jeg ved ikke hvor Tommys vægtoplysninger kommer fra men for DEN1341 så vægtangivelserne således ud:
Skrog, inklusive skot ved station 1 & 2: 38.100
Kantlister, indvendig i støbt reces: 1.810
Dæksbjælker + mastespor i dæk, inkl. nylonklods: 3.711
Forskot + rorforstærkning + trekant i stævnspids: 707
Mastespor i skrog, komplet: 703
Hængedæk: 2.500
Opdriftsmiddel: 2.200
For- og agterdæk: 7.500
Fenderliste: 1.000
Drænrør: 140
Bailere: 800
Løjgang + skødevogn: 1.000
4 stk.s inspektionsluger, inkl. bmss: 481
Skødeblok i cockpitbund, komplet: 200
Hængestropper, inkl. beslag i skot: 800
12 + 2 Ronstan klemmer inkl. bmss: 600
Beslag + blokke ved mast, inkl. bmss: 100
Rorbeslag + bmss: 200
Diverse dæksbeslag + bolt til sværd: 500
Diverse liner & hal: 500
Lak, epoxy, maling: 1.000
Total: 64.552
Minimumsvægt for kompensation: 67.000
Mangler: (2.448)
bmss = bolte/møtrikker/skiver/skruer
Skroget er vejet af OS-båtar ved levering. Alle øvrige elementer er vejet på fruens elektroniske bagevægt, efter tilpasning og umiddelbart før montering.
Fed: Faktisk målt og monteret vægt. Kursiv: Anslået vægt, baseret på den sidst færdigbyggede jolle.
Skrog, inklusive skot ved station 1 & 2: 38.100
Kantlister, indvendig i støbt reces: 1.810
Dæksbjælker + mastespor i dæk, inkl. nylonklods: 3.711
Forskot + rorforstærkning + trekant i stævnspids: 707
Mastespor i skrog, komplet: 703
Hængedæk: 2.500
Opdriftsmiddel: 2.200
For- og agterdæk: 7.500
Fenderliste: 1.000
Drænrør: 140
Bailere: 800
Løjgang + skødevogn: 1.000
4 stk.s inspektionsluger, inkl. bmss: 481
Skødeblok i cockpitbund, komplet: 200
Hængestropper, inkl. beslag i skot: 800
12 + 2 Ronstan klemmer inkl. bmss: 600
Beslag + blokke ved mast, inkl. bmss: 100
Rorbeslag + bmss: 200
Diverse dæksbeslag + bolt til sværd: 500
Diverse liner & hal: 500
Lak, epoxy, maling: 1.000
Total: 64.552
Minimumsvægt for kompensation: 67.000
Mangler: (2.448)
bmss = bolte/møtrikker/skiver/skruer
Skroget er vejet af OS-båtar ved levering. Alle øvrige elementer er vejet på fruens elektroniske bagevægt, efter tilpasning og umiddelbart før montering.
Fed: Faktisk målt og monteret vægt. Kursiv: Anslået vægt, baseret på den sidst færdigbyggede jolle.
7. januar 2015 - 08:49
Navn: René Bruun, Bni Sailing Team
DEN-1430
Kunne være interessant at udføre vippetest a la Finn på et antal OK-joller, blot til orientering. Resultatet kan indgå i de nuværende drøftelser. Hvem kan udføre dette, jeg stiller gerne op med min SOTA.
6. januar 2015 - 16:33
Navn: Tommy Nordfalk
Adskillige
Svendsens exit.
Et nøgent skrog inklusive sværdkiste og skot i station 1 og 2 vejer 20-23 kg. Pakken med beslag, skruer, bolte, lim, beslag, liner, dæk og hængedæk all inclusive vejer max. 25 kg. Et moderne skrog vejer max. 50-55 kg.
Så er der godt nok et stykke vej op til minimumsvægten før korrektion. Altså skal der findes på narrestreger - der skal vægtoptimeres. Og det uanset om jollen er en SOTA, Icebreaker etc. Og det bliver der. Der er et utal af muligheder og de er ikke hemmelige.
Alle, der vinder, sejler i en vægtoptimeret jolle, en epo-jolle om man vil. I det perspektiv er det selvfølgelig urimeligt at pille favorit-Svendsen ud.
Og hvordan skal man så forholde sig til det? Man kan vælge at sige nå, og bare sejle videre. Gør man det siger man samtidig, at jeg vil da skrupskide på klassereglerne. Hensigten i klassereglerne, ånden om man vil, er tydelig nok. Totalvægten af jollen skal være ligeligt fordelt i hele jollens længde. Og klassereglerne, som er fra dengang det var en kunst overhovedet at komme ned på minimumsvægten har en hjemmelavet plywoodbåd som objekt.
Der er også to andre muligheder.
Enten at fjerne vægtgrænsen fuldstændigt. (Og tillade brug af kulfiber i skroget ved samme lejlighed og moderne dug i sejlet).
Eller indføre samme vippetest, som Finn-joller og en stribe andre joller bruger. Blot skal man fastsætte nogle normer for svingningstid som er specifikke for en OK-jolle.
Jeg foreslår, at man lader svingtiderne på Svendsens jolle være normdannende.
TN
Et nøgent skrog inklusive sværdkiste og skot i station 1 og 2 vejer 20-23 kg. Pakken med beslag, skruer, bolte, lim, beslag, liner, dæk og hængedæk all inclusive vejer max. 25 kg. Et moderne skrog vejer max. 50-55 kg.
Så er der godt nok et stykke vej op til minimumsvægten før korrektion. Altså skal der findes på narrestreger - der skal vægtoptimeres. Og det uanset om jollen er en SOTA, Icebreaker etc. Og det bliver der. Der er et utal af muligheder og de er ikke hemmelige.
Alle, der vinder, sejler i en vægtoptimeret jolle, en epo-jolle om man vil. I det perspektiv er det selvfølgelig urimeligt at pille favorit-Svendsen ud.
Og hvordan skal man så forholde sig til det? Man kan vælge at sige nå, og bare sejle videre. Gør man det siger man samtidig, at jeg vil da skrupskide på klassereglerne. Hensigten i klassereglerne, ånden om man vil, er tydelig nok. Totalvægten af jollen skal være ligeligt fordelt i hele jollens længde. Og klassereglerne, som er fra dengang det var en kunst overhovedet at komme ned på minimumsvægten har en hjemmelavet plywoodbåd som objekt.
Der er også to andre muligheder.
Enten at fjerne vægtgrænsen fuldstændigt. (Og tillade brug af kulfiber i skroget ved samme lejlighed og moderne dug i sejlet).
Eller indføre samme vippetest, som Finn-joller og en stribe andre joller bruger. Blot skal man fastsætte nogle normer for svingningstid som er specifikke for en OK-jolle.
Jeg foreslår, at man lader svingtiderne på Svendsens jolle være normdannende.
TN
6. januar 2015 - 14:32
Navn: Lauge
Husk nu dette forum er tilgængeligt for enhver.. Google translate er et farligt redskab.
4. januar 2015 - 16:37
Navn: Mikael
Ikke at forglemme Malte, Svendsen og familier.
4. januar 2015 - 16:05
Navn: Lauge
God ferie Christian..
4. januar 2015 - 16:00
Navn: Svend
⛵️1447
Tak til Malte for utrættelige beretninger. Og så en tanke. Greg og Alistair lever jo begge delvis af OK jollen. De må være nogle elendige forretnings folk, når de i den grad skærer i den gren, som de selv sidder på. Man handler ikke, end ikke i vores kultur, med en person, som man er vred på.
4. januar 2015 - 15:30
Navn: Malte
Det var så det.
Noget af en nedtur resultatmæssigt, 3 danske bfd i sidste sejlads og en bfd i første sejlads Idag .
Niels med 2 bfd og Olesen og jeg med en i sidste sejlads
Det var ellers noget nær perfekte betingelser vi sejlede i Idag, bølger vind og varme.
Efter at jeg havde fået min bfd, det ser man ved at sejle om bag dommerbåden hvor de skriver de no ned som er over linien inden startskuddet er gået, blev jeg noget ærgelig , og spurgte om jeg ikke blot ku sejle med og undlade at gå over mållinien, men nej det ku man ikke.
Så ind i havn og afmontere jollen,derefter trække den op til containeren og vente på at de andre sejlere kom ind.
Jeg lå ellers til at tage kampen op mod den førende i marsterklassen, og havde slået ham i den første sejlads, men ak og ve man blev for ivrig.
Nu er jollerne pakket i container og dem ser vi først igen om ca 8 uger, nu hører i ikke mere fra Annette og mig for nu tager vi på ferie i Indonesien, vi køber billetter imorgen og bliver der til pengene er brugt op
Hej A og M
Noget af en nedtur resultatmæssigt, 3 danske bfd i sidste sejlads og en bfd i første sejlads Idag .
Niels med 2 bfd og Olesen og jeg med en i sidste sejlads
Det var ellers noget nær perfekte betingelser vi sejlede i Idag, bølger vind og varme.
Efter at jeg havde fået min bfd, det ser man ved at sejle om bag dommerbåden hvor de skriver de no ned som er over linien inden startskuddet er gået, blev jeg noget ærgelig , og spurgte om jeg ikke blot ku sejle med og undlade at gå over mållinien, men nej det ku man ikke.
Så ind i havn og afmontere jollen,derefter trække den op til containeren og vente på at de andre sejlere kom ind.
Jeg lå ellers til at tage kampen op mod den førende i marsterklassen, og havde slået ham i den første sejlads, men ak og ve man blev for ivrig.
Nu er jollerne pakket i container og dem ser vi først igen om ca 8 uger, nu hører i ikke mere fra Annette og mig for nu tager vi på ferie i Indonesien, vi køber billetter imorgen og bliver der til pengene er brugt op
Hej A og M
4. januar 2015 - 14:17
Navn: Christian Olesen
DEN 1340
VM. Så sluttede vm sikke en tur.
Der der fylder mest er selvfølgelig Svendsens disq af Sota jollen, her mine betragtninger og det vi har kæmpet ned de sidste par dage.
Som i kan læse i opslaget fra Svendsens disq stå der at "the backing plates on no 2 bulkheat farr exceed the sise for its purpose" og ja det gør de. De er et stykke metal der vejer 2,7 kg stk. Men reglerne omkring disse backingplates til hængestroppe er meget flyvske, og da Svendsen ved 3. Høring i dag spugte chefmåleren Dick Batt hvad det helt præsist var for en regel han havde brudt, kunne han ikke svar, og ende med at henvise til regel 1. Hvilket er en generel regel om at man skal bygge båden med gode ententioner. Disq blev fastholdt...
Jeg har de sidste 2 dage lagt 6 protester mod isbraker både og en woodie isbraker. I mine protester stod der direkte afskrevet fra Svendsens disq at deres backing plate farr exceed the sice for its purpose, hvilket de også gør.
Alle 6 disq afvist på udtalelser fra chefmåler Dick Batt som mener de har passende størrelser.
Det mest groteske er at woodie jollen havde en øjebolt med skiver på bagsiden bag til og skinner med backing klodser ca. 25x30x400mm af teak fortil. har også hørt at disse hardwood klodser kan veje op til 2kg. Stk. Med en rustfrie skinne på ydersiden.
Min konklusion.
Backing plate er en måde at vægtoptimere samt centrerer vægt på, og det er et hul i vores klasseregel som er blevet udnyttet af bådbyggerne til at lave vægtoptimeret både. Og de går lige til grænsen for at lave hurtige både, Ligesom de altid har gjort. Hvilket div. målebuler og mærkelige opfindelser kan bevidne om.
Havde man taget denne principielle diskussion om bådbygning samt fortolkning af regler under de 2 dages indmåling, havde det været okay og helt i ånd med hvordan vi plejer at gøre det i klassen.
Men den tilgang de har været til det her i Australien hvor man tager en principiel diskussion om bådbygning op midt i VM efter 3 sejladser er fulstændig vanvittigt og meget ødelæggende for klassen.
Min holdning er at vi har 2-3 dage med indmåling, hvorefter vi bliver enige om at disse både vil vi konkurrere i, og så har vi en uge hvor det er præstationerne på vandet der tæller.
Med denne nye tilgang er måling blevet helt overflødig, da vi jo bare kan diske hinandens både efterfølgende. Og at dette gøres af chefmåleren med OKDIA's opbakning......
Meget trist dag for OK klassen.
Det værste er at vi har en dygtig sejler Svendsen som er blevet gjort til offerlam for denne principielle regel diskussion. Samt en dygtig Dansk bådbygger som er hængt ud foran de AUS og NZL sejlere som ublu. Hvilket bestemt ikke er tilfældet, Jesper har bare udnyttet et hul i reglerne til at lave en super optimeret båd.
For at se lidt frem.
Vi skal have mere magt OKDIA. Chefmåler Dick Batt er hyret til at håndhæve OK klassereglerne, hvis Dick er i tvivl om noget spørger han teknisk komité, hvor Alistair Daves er formand. Som i jo nok ved bygger Alistair isbraker både, ikke så mærkeligt hans backing plates var ok. Og Sota's ikke var.
OKDIA styres af nogle leverandører til klassen der ikke er helt oprigtige og der må ske nogle ændringer.
Håber vi kan få nogle driftige Danskere ind i OKDIA og lave nogle ændringer.
Alt dette har fyldt meget, det har været svært at fokusere på sejladserne og dette har desvære ikke været et VM som jeg kender og eksker dem.
bliver dejligt at komme videre med familien rund i AUS 3 uger.
Der der fylder mest er selvfølgelig Svendsens disq af Sota jollen, her mine betragtninger og det vi har kæmpet ned de sidste par dage.
Som i kan læse i opslaget fra Svendsens disq stå der at "the backing plates on no 2 bulkheat farr exceed the sise for its purpose" og ja det gør de. De er et stykke metal der vejer 2,7 kg stk. Men reglerne omkring disse backingplates til hængestroppe er meget flyvske, og da Svendsen ved 3. Høring i dag spugte chefmåleren Dick Batt hvad det helt præsist var for en regel han havde brudt, kunne han ikke svar, og ende med at henvise til regel 1. Hvilket er en generel regel om at man skal bygge båden med gode ententioner. Disq blev fastholdt...
Jeg har de sidste 2 dage lagt 6 protester mod isbraker både og en woodie isbraker. I mine protester stod der direkte afskrevet fra Svendsens disq at deres backing plate farr exceed the sice for its purpose, hvilket de også gør.
Alle 6 disq afvist på udtalelser fra chefmåler Dick Batt som mener de har passende størrelser.
Det mest groteske er at woodie jollen havde en øjebolt med skiver på bagsiden bag til og skinner med backing klodser ca. 25x30x400mm af teak fortil. har også hørt at disse hardwood klodser kan veje op til 2kg. Stk. Med en rustfrie skinne på ydersiden.
Min konklusion.
Backing plate er en måde at vægtoptimere samt centrerer vægt på, og det er et hul i vores klasseregel som er blevet udnyttet af bådbyggerne til at lave vægtoptimeret både. Og de går lige til grænsen for at lave hurtige både, Ligesom de altid har gjort. Hvilket div. målebuler og mærkelige opfindelser kan bevidne om.
Havde man taget denne principielle diskussion om bådbygning samt fortolkning af regler under de 2 dages indmåling, havde det været okay og helt i ånd med hvordan vi plejer at gøre det i klassen.
Men den tilgang de har været til det her i Australien hvor man tager en principiel diskussion om bådbygning op midt i VM efter 3 sejladser er fulstændig vanvittigt og meget ødelæggende for klassen.
Min holdning er at vi har 2-3 dage med indmåling, hvorefter vi bliver enige om at disse både vil vi konkurrere i, og så har vi en uge hvor det er præstationerne på vandet der tæller.
Med denne nye tilgang er måling blevet helt overflødig, da vi jo bare kan diske hinandens både efterfølgende. Og at dette gøres af chefmåleren med OKDIA's opbakning......
Meget trist dag for OK klassen.
Det værste er at vi har en dygtig sejler Svendsen som er blevet gjort til offerlam for denne principielle regel diskussion. Samt en dygtig Dansk bådbygger som er hængt ud foran de AUS og NZL sejlere som ublu. Hvilket bestemt ikke er tilfældet, Jesper har bare udnyttet et hul i reglerne til at lave en super optimeret båd.
For at se lidt frem.
Vi skal have mere magt OKDIA. Chefmåler Dick Batt er hyret til at håndhæve OK klassereglerne, hvis Dick er i tvivl om noget spørger han teknisk komité, hvor Alistair Daves er formand. Som i jo nok ved bygger Alistair isbraker både, ikke så mærkeligt hans backing plates var ok. Og Sota's ikke var.
OKDIA styres af nogle leverandører til klassen der ikke er helt oprigtige og der må ske nogle ændringer.
Håber vi kan få nogle driftige Danskere ind i OKDIA og lave nogle ændringer.
Alt dette har fyldt meget, det har været svært at fokusere på sejladserne og dette har desvære ikke været et VM som jeg kender og eksker dem.
bliver dejligt at komme videre med familien rund i AUS 3 uger.


4. januar 2015 - 13:55
Navn: Lauge
Eller rettere Interdominion Champion ;-)
4. januar 2015 - 12:59
Navn: Lauge
Så blev det en wooddie der vandt vm, med 11 mm sværd..
4. januar 2015 - 09:19
Navn: Stig Hylling Munchaus
KONA ONE 1000
Jørgen du kan det med, at mærke vind og vindspring på hårpragten.
Gør nu din jolle, så klar som dine fjender ønsker det. Og tag så ud og gør det du kan.
Og giv dem prygl efter deres regelbog.
Glem protesterne og tag kampen op på vandet.
Du kan gøre det.
Stig
Gør nu din jolle, så klar som dine fjender ønsker det. Og tag så ud og gør det du kan.
Og giv dem prygl efter deres regelbog.
Glem protesterne og tag kampen op på vandet.
Du kan gøre det.
Stig
4. januar 2015 - 00:01