Information om OK-jollen

Ok jollens historie

Oversat fra engelsk af Frank Visler

I 1957 bestilte Axel Dangaard Olsen fra Seattle, U.S.A., et sæt tegninger til en let og hurtigt en mands jolle bygget I plywood (krydsfiner) hos den danske bådkonstruktør Knud Olsen. Navnet på denne konstruktion blev OK, som er Knud Olsen initialer baglæns, det måske KO kunne have resulteret i nogle utilsigtede misforståelser.

Ok jollen var ment som en forberedelses jolle for den olympiske Finn jolle og har fulgt denne jolles tekniske udvikling siden. Nogle gange har OK jollen sat nye standarder for 1 mands joller.

I begyndelsen var OK jollen på en måde revolutionerende og en del nationale forbund forsøgte at forbyde OK jollen, da den ikke var sikker at sejle, det viste sig dog senere at det var de enkelte sejlere som ikke var gode nok til at sejle den og ikke omvendt.

OK joller bliver bygget I krydsfiner, glasfiber eller en blanding af disse. Alle typer deltager i kapsejladser med lige stor succes.

Friheden i valg af materialer er også gældende for valg af mast, sejl og beslag. Derved følger den enkeltes jolles udvikling til at passe ejerens evner og stil. Derimod er der stramme regler for selve skrogets facon, hvilket sikrer lang levetid på konkurrence plan for den enkelte jolle. Ældre både skal ofte bare forsynes med nyere mast + sejl, samt nogle mindre konstruktive ændringer før de igen er fuldt konkurrence dygtige og kan opfylde de nyere og skrappere krav til opdrift.

I 60'erne og 70'erne oplevede OK klassen en eksplosiv succes og nåede op på over 10.000 joller og store kapsejlads felter. I 80'erne overtog laser jollen en del af denne succes og derved gik Ok jollen lidt ned.

I østlandene, opnåede OK'en status som den officielle ungdoms en mands jolle og efter de mange sammenbrud i disse lande, vendte mange af de "gamle" sejlere tilbage til klassen og denne gang i deres egne joller, og ikke klub ejede joller.

I dag oplever vi igen en opblomstring af OK jollen. Mange ældre både bliver sat i stand og opdateret, nye joller bygges og deltagelsen i klub race stiger.

I 1998 blev OK jolle valgt som en mands jolle til Asian Games

Dette comeback skyldes bl.a. den unikke karakter på den internationale OK jolle: en let og hurtigt jolle som kan kapsejle i en lige og fair konkurrence over hele verdenen uden at man skal betale r.... ud af bukserne som i de olympiske klasser, og med frihed til at appellere til individet i os alle.

Med denne stærke historie tror vi på at Ok jollen også har en stor fremtid.