Nyheder

Referat Nibe weekend stævne

ref: Anton Aakerlund
DEN 1477 Sundby Sejlforening

Ok jolle stævnet i Nibe så ud til at blive mit første stævne hvor der blev mulighed for at sejle (øv bøv for ingen vind i Rungsted, men tak til klubben for kaffe). På trods af det sommerlige vejr gik jeg og glædede mig som forkælet barn til juleaften.

Med tog fra København til Aalborg og lift fra Aalborg til Nibe sejlklub ankom jeg sent fredag aften til Nibe Sejlklub og blev mødt af tre korsør sejlere og ditto flasker vin. Forsmag på røverhistorier og god stemning fik vi, inden jeg lagde mig i soveposen på klubbens bløde og behagelige (nej) gulv. Søvnen var herlig og modtagelsen af de frivillige om morgenen endnu herligere. Med kaffe og morgenmad blomstrede stemningen og det var en fornøjelse at hilse på flere af de sejlere jeg har hørt historier om hjemme i Sundby. Som ny sejler blev jeg imponeret over den rutine der prægede til rigningen af de ankomne både, det kan ikke have været første gang folk samlede deres OK joller. Vi blev orienteret om forholdende på fjorden til skippermøde og sendt ud da baneledelsen forventede vinden ville komme.
Til at starte med var vinden meget let og skfitende. Mentalt var jeg begyndt at oprette en annonce for at sælge min nyindkøbte OK jolle. Der er ikke noget ved at have en jolle der skræmmer vinden væk fra stævner. Det hjalp på det at vejret var skønt og madpakken smurt.

Da vinden endelig kom og sejladserne truttet igang, fik jeg virkelig at fornemme hvor hård en klasse OK jollen er. Jeg gav gang på gang ufrivillige forlommer til andre sejlere på startlinjen. Mental note om at træne starter hjemme i Sundby fremover. Langt de fleste sejlede langt fra mig, men heldigvis var der en håndfuld Nibe sejlere der var så sympatiske at starte på samme måde som mig og sejle i mere eller mindre samme fart som mig, tak for det og tak for de kampe vi fik i bagtroppen på vandet, det var en fornøjelse.

Til sejlermiddag om aftenen sad vi i det gode vejr og kunne dufte tilberedningen af maden fra grillen mens vi på skift hentede kolde øl i klubben til hinanden. Jeg var havnet på bord med den Sønderjyske orlogskaptajn (ikke orlov, desværre) og vi aftalte at tage en tur i Nibe by senere på aftenen. Først skulle Champions League finalen i fodbold lige overståes. Det kunne lade sig gøre i Nibes Sejlklubs dertil indrettede hjemmebiograf hvor de frivillige stod på hænder for at få elektronnikken til at spille. Da kampen var fløjtet af, skyndte jeg mig op til Jernkroen, Nibes uofficielle rådhus, for at mødes med Søren (orlogskaptajnen). Her lærte vi at en person fra Nibe kaldes en Nibenit og at der ingen chance var for at vi kunne få den titel, da det tager tre generationer at blive sovset ind i den ære. Tilfældigt, men også heldigvis falder vi i snak med indehaveren af Nibes Jernkro, som fortæller os at han faktisk er Nibes uoficielle konge og at vi bare kunne komme til ham hvis der var noget vi manglede. Vi havde hvad vi skulle bruge og Søren var klog nok til at fortælle mig at vi havde en bagkant her kl 00:30, hvilket jeg havde glemt, men lykkeligt blev mindet om.

Næste dag var vejrmæssigt næsten identisk med den forrige og vi fik tre sejladser mere. Inden da havde jeg fået en del gode råd og en masse spørgsmål besvaret. Det sætter jeg stor pris på og siger tak for jeres tålmodighed.
Vi fortsatte den hårde kamp i bagtroppen og desværre var Nibenitternes sympati brugt op. Ihvertfald sejlede de fra mig mere end jeg sejlede fra dem, men fortsat med tætte kampe og godt humør.

De endelige resultater blev sat op, grillen tændt og drikkelse serveret. Alt sammen i sol og høj stemning. Bådene blev pakket sammen og læsset på diverse trailere og kasser. Her var jeg heldig nok til at få at lift af min jolles tidligere ejer, Per og turen gik nu hjem mod København. Med hyggelig snak i bilen og gode råd om hvordan farten i båden sugede jeg den sidste af den herlige OK klasses stemning til mig inden jeg lidt tom indeni landede i København om aftenen.
Jeg forstår godt at i køre land og rige rundt for at sejle med og mod hinanden, for hold op for en dejlig weekend der havde tæt på alt hvad hjertet begærer. Jeg glæder mig til næste stævne og vil forsøge at lukke forlommerne i mine sejlbukser på startlinjnen til næste gang, men vi må se.

Tak for denne gang og på gensyn
Anton
Resultatlisten
07/06-2024 - 13:48

Tilføj en kommentar til nyheden