Din Mening
Okjolle klubbens debat side, her kan du give din mening til kende:
Navn: Bo Reker
Den-1
Der sejles i Hellerup fredag fra 13.30 -lørdag fra 10.00 - søndag fra 10.00
Vi må få Svendsen op i gear hvis han skal have en prik til WM 😄
Vi må få Svendsen op i gear hvis han skal have en prik til WM 😄
21. november 2014 - 11:34
Navn: Peter Jensen
1230
Bare lige lidt input til Jesper's indlæg
Jeg er helt enig med Jesper i at klubjollen's betydning næsten ikke kan overvurderes, den giver interesserede mulighed for at prøve uden at skulle investere i en jolle, det giver næsten altid lyst til mere.
Som Jesper også skriver, så er prisen på en start jolle helt sikkert vigtig, men også at brugt grej, altså sejle, master og alt muligt andet kan handles til fornuftige priser.
En anden faktor er helt sikkert også at der er så meget aktivitet både her på siden og på facebook, det giver mulighed for at få svar på det mange spørgsmål der helt naturligt kommer, men giver også let adgang til at komme i kontakt med nogen der kan hjælpe en videre.
Jeg er helt enig med Jesper i at klubjollen's betydning næsten ikke kan overvurderes, den giver interesserede mulighed for at prøve uden at skulle investere i en jolle, det giver næsten altid lyst til mere.
Som Jesper også skriver, så er prisen på en start jolle helt sikkert vigtig, men også at brugt grej, altså sejle, master og alt muligt andet kan handles til fornuftige priser.
En anden faktor er helt sikkert også at der er så meget aktivitet både her på siden og på facebook, det giver mulighed for at få svar på det mange spørgsmål der helt naturligt kommer, men giver også let adgang til at komme i kontakt med nogen der kan hjælpe en videre.

20. november 2014 - 20:14
Navn: Jesper
1313
Som svar/input til dit indlæg Lauge, omkring spørgsmålet hvordan vi ellers kunne have denne tilgang i Svendborg, har du fuldstændigt ret.
Den væsentligste årsag til at vi i Svendborg Sund Sejlklub nu har 13 joller liggende, er Klubjollen. Helt konkret kom jeg til som første jolle efter Ask, og jeg havde ikke sejlet Ok jolle i dag, hvis ikke klubjollen havde ligget i Svendborg. Jeg havde planer om det, men planerne var aldrig blevet omsat til køb af jolle, hvis jeg ikke ved en tilfældighed hørte om klubjollen.
Jeg er også overbevidst om at den væsentligste grund til at Ok jollen oplever dette løft i disse år, er at den kan købes brugt og kan "være med i felterne" til en beskeden startkapital. Hvis prisen på brugte joller forsat kan holdes nede, tror jeg at tilgangen af bredden fortsat vil være der, og det er jo netop bredden i felterne der gør det sjovt at sejle, og af bredden vil der altid fra tid til anden komme nogle elitesejlere ud af det.
Dette blot et svar fra en af Svendborggenserne
Den væsentligste årsag til at vi i Svendborg Sund Sejlklub nu har 13 joller liggende, er Klubjollen. Helt konkret kom jeg til som første jolle efter Ask, og jeg havde ikke sejlet Ok jolle i dag, hvis ikke klubjollen havde ligget i Svendborg. Jeg havde planer om det, men planerne var aldrig blevet omsat til køb af jolle, hvis jeg ikke ved en tilfældighed hørte om klubjollen.
Jeg er også overbevidst om at den væsentligste grund til at Ok jollen oplever dette løft i disse år, er at den kan købes brugt og kan "være med i felterne" til en beskeden startkapital. Hvis prisen på brugte joller forsat kan holdes nede, tror jeg at tilgangen af bredden fortsat vil være der, og det er jo netop bredden i felterne der gør det sjovt at sejle, og af bredden vil der altid fra tid til anden komme nogle elitesejlere ud af det.
Dette blot et svar fra en af Svendborggenserne

18. november 2014 - 21:29
Navn: Bo Reker
Den-1
Sven helt eni med Master alle skal kunde rette deres mast til til de mål de vil have
Nå man for en ny mast fra mastepodusent kan han jo ikke ramme målene korragt
Derfor må man jo rette det til (det skal alle have lov til ) man skal da altid over holde reglerne
Mange gange er det så lidt der skal til og så danser båden
Nå man for en ny mast fra mastepodusent kan han jo ikke ramme målene korragt
Derfor må man jo rette det til (det skal alle have lov til ) man skal da altid over holde reglerne
Mange gange er det så lidt der skal til og så danser båden
18. november 2014 - 11:26
Navn: Lauge
DEN 10
Hej Stefan og andre læsere..
Jeg har samme respekt og sympati for det initiativ man fra OKdia's side forsøger at søsætte, og mener også klart at man skal opfatte det, som et omend noget ambitiøst, så positivt tiltag der har til hensigt at styrke vores klasse på verdensplan.
De økonomiske tiltag er ikke noget der vælter os af pinden, og en ekstra tilførsel af likvider, er formodentlig vel tiltrængt OKdia.
Når det er sagt, så er jeg blot uenig i strategiens hovedpunkt, som jeg opfatter som et ønske om at bygge en administration centralt, der via en Class Manager, skal sikre nogle meget ambitiøse vækstmål.
Jeg er klart af den overbevisning at væksten skal skabes lokalt, ved at styrke de initiativer og ildsjæle der løbende dukker op. sat på spidsen, kan man jo spørge f.eks Svendborggenserne, om de vil få flere aktive af en banner reklame på www.sailinganarchy.com eller en spalte i et yachting world?
Jeg er mere tilhænger af en udviddet dialog med de Nordeuropæiske klubber, omkring væstplaner og tiltag, herunder evt. "bigbrother ordning" hvor vi evt. kunne tage et fælle ansvar for de enorme potentialer der ligger i bla. Benelux landene.
Summeret: Flere midler til OKdia Ja ! strategien: Nej
da de aktuelle punkter på dagsorden udelukkende handler om finansiering af den fremlagte strategi, må det blive et samlet nej.
Hilsen
Lauge
Jeg har samme respekt og sympati for det initiativ man fra OKdia's side forsøger at søsætte, og mener også klart at man skal opfatte det, som et omend noget ambitiøst, så positivt tiltag der har til hensigt at styrke vores klasse på verdensplan.
De økonomiske tiltag er ikke noget der vælter os af pinden, og en ekstra tilførsel af likvider, er formodentlig vel tiltrængt OKdia.
Når det er sagt, så er jeg blot uenig i strategiens hovedpunkt, som jeg opfatter som et ønske om at bygge en administration centralt, der via en Class Manager, skal sikre nogle meget ambitiøse vækstmål.
Jeg er klart af den overbevisning at væksten skal skabes lokalt, ved at styrke de initiativer og ildsjæle der løbende dukker op. sat på spidsen, kan man jo spørge f.eks Svendborggenserne, om de vil få flere aktive af en banner reklame på www.sailinganarchy.com eller en spalte i et yachting world?
Jeg er mere tilhænger af en udviddet dialog med de Nordeuropæiske klubber, omkring væstplaner og tiltag, herunder evt. "bigbrother ordning" hvor vi evt. kunne tage et fælle ansvar for de enorme potentialer der ligger i bla. Benelux landene.
Summeret: Flere midler til OKdia Ja ! strategien: Nej
da de aktuelle punkter på dagsorden udelukkende handler om finansiering af den fremlagte strategi, må det blive et samlet nej.
Hilsen
Lauge

18. november 2014 - 10:48
Navn: Svend
DEN1447
Vedr.road map. Er meget enig med Stefans betragtninger. Blot en enkelt ting. Jeg bryder mig egentlig ikke om den ny formulering vedr. Masterne. Jeg synes stadig at det skulle være lovligt at file på masterne selv. Med den nu formulering kan det kun gøres af en autoriseret mastebygger (vel at mærke for Master bygget fornyligt). Jeg tror ikke, at det nødvendigvis vil give mere sikkerhed mod at anvende ulovlige materialer m.v. Jeg tror ikke, at det vil gavne klassen at vi tilnærmer os "laseren" hvad angår frihed til selv at ændre og indrette jollen efter den enkelte rorsmands behov. I sidste ende vil ovennævnte ændring uværgerligt også fordyre de samlede omkostninger ved at sejle jollen, og i den henseende virker deforskellige afgiftsforhøjelser jo helt minimale i forhold til, hvad det vil koste at sende sin mast tilbage til byggeren for ar får slebet nogle få "millimeter af toppen"!!
18. november 2014 - 10:40
Navn: Stefan Myrä
DEN-6
Lille rettelse til pkt. 3 nedenfor:
Boatbuilding fee forhøjes med 25£ til ialt 65£.
Boatbuilding fee forhøjes med 25£ til ialt 65£.
18. november 2014 - 06:21
Navn: Stefan Myrälf
DEN-6
Hermed mit bidrag, som kommentar, til materialet udarbejdet til AGM 2014 i Melbourne:
Efter at have læst OKDIA's "Strategic Roadmap", Agenda til AGM 2014 samt diverse tillæg og kommentarer, har jeg gået og funderet en hel del over tingene.
I sin helhed syntes jeg at det er svært, som menig mand, at danne et helt tydeligt overblik over hvad alt det her egentlig kommer til at føre med sig. Ikke blot fordi jeg er relativ udenforstående, men det er et omfattende materiale, OG så er der den sprog mæssige usikkerhed, ved at det hele er på Engelsk, som samlet set gør at der er områder hvor jeg bliver lidt usikker på hvad betydning det egentlig har.
Det materiale som foreligger er udarbejdet af vores bestyrelse i OKDIA, som er personer der har vores tillid og nødvendige respekt (vi har selv valgt dem) og de har indtil dato gjort et fremragende arbejde. Det bør tælle som en vigtig faktor for en positiv indstilling.
Der er ikke noget af det som er forslået der kan have antydning af formål til egen vinding, men udelukkende til hensigt at fremme OK klassen i det store perspektiv.
Min endelige konklusion på alt det her er, at jeg mener vi skal tage de positive briller på og betrakte hele sagen fra oven og ikke så meget i enkeltheder / detaljer.
Der er nogle økonomiske perspektiver i alt det her, men såvidt jeg kan regne ud så er det minimalt set i forhold til hvad vi hver især bruger på vores sport (nogle mere end andre) men alligevel, det er peanuts !!!!
Det der batter er at vi samlet er mange og ved at vi hver lægger blot nogle få hundrede kroner mere i kassen, så kan det få stor betydning i det store perspektiv.
1) øge OKDIA Fee til £10.
2) implementere sejl mærke Fee £10.
3) øge boat building Fee til £25.
4) øge mast building Fee til £10.
Så er der det med personlige sejlnumre, men det er jo op til hvert enkelt sejler om det er noget som man vil investere i. Der er lidt omkring handling af dette issue, men det bør kunne afklares i mindelighed mellem de nationale myndigheder og OKDIA.
Hvis OKDIA kan skabe økonomi til at ansætte en dygtig Class Manager, så er jeg ikke et sekund i tvivl om at denne person vil kunne gøre rigtig meget godt for OK klassen til glæde for os alle, internationalt såvel nationalt.
Beskrivelsen af sammensætningen af bestyrelsen kan jeg ikke overskue, for mig er det vigtigt at de der vælges har en motivation for at gå ind i bestyrelsen og at de er på valg regelmæssigt.
Hvad angår den tekniske del, så kan jeg kun se en fordel i at man vil arbejde hen imod at ensforme reglerne, så vi kan skifte ror, sværd og master ud i mellem jollerne, uden hensyntagen til hvilken jolle der er tale om.
Om der må være trimstreger i sejlet, bør være åbenlyst for enhver og derfor ikke kommenteres yderligere.
Jeg håber, med dette indlæg, at have bidraget til en positiv holdning i forhold til vores bestyrelses (OKDIA's) arbejde for at fremme OK jollens interesse og position nationalt såvel internationalt.
Med sejler hilsen
Stefan.
Efter at have læst OKDIA's "Strategic Roadmap", Agenda til AGM 2014 samt diverse tillæg og kommentarer, har jeg gået og funderet en hel del over tingene.
I sin helhed syntes jeg at det er svært, som menig mand, at danne et helt tydeligt overblik over hvad alt det her egentlig kommer til at føre med sig. Ikke blot fordi jeg er relativ udenforstående, men det er et omfattende materiale, OG så er der den sprog mæssige usikkerhed, ved at det hele er på Engelsk, som samlet set gør at der er områder hvor jeg bliver lidt usikker på hvad betydning det egentlig har.
Det materiale som foreligger er udarbejdet af vores bestyrelse i OKDIA, som er personer der har vores tillid og nødvendige respekt (vi har selv valgt dem) og de har indtil dato gjort et fremragende arbejde. Det bør tælle som en vigtig faktor for en positiv indstilling.
Der er ikke noget af det som er forslået der kan have antydning af formål til egen vinding, men udelukkende til hensigt at fremme OK klassen i det store perspektiv.
Min endelige konklusion på alt det her er, at jeg mener vi skal tage de positive briller på og betrakte hele sagen fra oven og ikke så meget i enkeltheder / detaljer.
Der er nogle økonomiske perspektiver i alt det her, men såvidt jeg kan regne ud så er det minimalt set i forhold til hvad vi hver især bruger på vores sport (nogle mere end andre) men alligevel, det er peanuts !!!!
Det der batter er at vi samlet er mange og ved at vi hver lægger blot nogle få hundrede kroner mere i kassen, så kan det få stor betydning i det store perspektiv.
1) øge OKDIA Fee til £10.
2) implementere sejl mærke Fee £10.
3) øge boat building Fee til £25.
4) øge mast building Fee til £10.
Så er der det med personlige sejlnumre, men det er jo op til hvert enkelt sejler om det er noget som man vil investere i. Der er lidt omkring handling af dette issue, men det bør kunne afklares i mindelighed mellem de nationale myndigheder og OKDIA.
Hvis OKDIA kan skabe økonomi til at ansætte en dygtig Class Manager, så er jeg ikke et sekund i tvivl om at denne person vil kunne gøre rigtig meget godt for OK klassen til glæde for os alle, internationalt såvel nationalt.
Beskrivelsen af sammensætningen af bestyrelsen kan jeg ikke overskue, for mig er det vigtigt at de der vælges har en motivation for at gå ind i bestyrelsen og at de er på valg regelmæssigt.
Hvad angår den tekniske del, så kan jeg kun se en fordel i at man vil arbejde hen imod at ensforme reglerne, så vi kan skifte ror, sværd og master ud i mellem jollerne, uden hensyntagen til hvilken jolle der er tale om.
Om der må være trimstreger i sejlet, bør være åbenlyst for enhver og derfor ikke kommenteres yderligere.
Jeg håber, med dette indlæg, at have bidraget til en positiv holdning i forhold til vores bestyrelses (OKDIA's) arbejde for at fremme OK jollens interesse og position nationalt såvel internationalt.
Med sejler hilsen
Stefan.
17. november 2014 - 21:49
Navn: Sekretær
Tak til Lauge,
I må grene på line med Lauge læse Roadmapen i gennem og kommentere den på hjemmesiden eller sende jeres indput til jeres sekretær.
Alt har interesse.
http://www.okdia.org/association/documents/2 014-OKDIA-Strategic-Roadmap_2014-2024-FINAL.pdf
http://www.okdia.org/association/documents/2 014-strategic/2014-8-OKDIA_Statement.pdf
http://www.okdia.org/association/documents/2 014-strategic/AUS-IOKAA-Response.pdf
http://www.okdia.org/association/documents/2 014-strategic/Responses-IOKDBCA-members.pdf
http://www.okdia.org/association/documents/2 014-strategic/NZOKDA-Response.pdf
http://www.okdia.org/association/documents/2 014-strategic/USA-response.pdf
VH
Sekretæren
I må grene på line med Lauge læse Roadmapen i gennem og kommentere den på hjemmesiden eller sende jeres indput til jeres sekretær.
Alt har interesse.
http://www.okdia.org/association/documents/2 014-OKDIA-Strategic-Roadmap_2014-2024-FINAL.pdf
http://www.okdia.org/association/documents/2 014-strategic/2014-8-OKDIA_Statement.pdf
http://www.okdia.org/association/documents/2 014-strategic/AUS-IOKAA-Response.pdf
http://www.okdia.org/association/documents/2 014-strategic/Responses-IOKDBCA-members.pdf
http://www.okdia.org/association/documents/2 014-strategic/NZOKDA-Response.pdf
http://www.okdia.org/association/documents/2 014-strategic/USA-response.pdf
VH
Sekretæren
17. november 2014 - 17:33
Navn: Svend
1447
Lauge, nu begynder jeg også at "læse på lektien" vedr. De foreslåede ændringer i det ledende organ, comiteen. Med de nuværende regler skal den bestå af max. 9 og min. 4 medlemmer. Max. 2 fra samme land. I teorien kan man altså have en komite på 4 medlemmer, hvoraf de to er fra samme land. D.v.s. Eet land kan have 50% af "stemmerne" i ekstremtilfælde.
Med den ny regel kan det også ske, hvis komiteen består af 6 medlemmer, hvoraf de tre er fra eet land og de tre andre fra tre forskellige lande. Måske knapt så slemt som ovennævnte , men tæt på.
Måske endnu mere grelt , his man forestiller sig en komite på max. Antallet, nemlig 9, og den består af tre fra NZ, tre fra AUS, og tre fra forskellige lande. Det kunne give en meget skæv "magtfordeling" . (NZ OG AUS kun brugt som eksempel!!).
Jeg vil være tilbøjelig til at følge din anbefaling, og tror egentlig, at den nuværende formulering i højere grad sikrer organisationen mod "mindretalstyrani". Imidlertid er det vigtigste vel at vore nationale organisationer er opmærksom på problemet og sørger for opstilling af kandidater, der sandsynliggør en vis spredning ved valget af medlemmer til komiteen!
Med den ny regel kan det også ske, hvis komiteen består af 6 medlemmer, hvoraf de tre er fra eet land og de tre andre fra tre forskellige lande. Måske knapt så slemt som ovennævnte , men tæt på.
Måske endnu mere grelt , his man forestiller sig en komite på max. Antallet, nemlig 9, og den består af tre fra NZ, tre fra AUS, og tre fra forskellige lande. Det kunne give en meget skæv "magtfordeling" . (NZ OG AUS kun brugt som eksempel!!).
Jeg vil være tilbøjelig til at følge din anbefaling, og tror egentlig, at den nuværende formulering i højere grad sikrer organisationen mod "mindretalstyrani". Imidlertid er det vigtigste vel at vore nationale organisationer er opmærksom på problemet og sørger for opstilling af kandidater, der sandsynliggør en vis spredning ved valget af medlemmer til komiteen!
17. november 2014 - 17:11
Navn: Lauge
DEN 10
Jeg har nu gennemlæst OKdia's strategi frem imod 2024, og håber for alt i verden at DK stemmer klart nej til dagsordens pkt 4. proposal 1-5
Overordnet bevæggrund er OKdia's ønske om vækst igennem centraliseret topstyring, hvilket jeg syntes vi har bevist i DK ikke er nødvendigt. Der er sympatiske punkter i handlingsplanen, men da Pkt. udelukkende omfatter en finansiering af handlingsplanen og ikke handlingsplanen i sig selv, bør der ikke stemmes for.
Endvidere er der et punkt på dagsordnen, som jeg har det noget kryptisk med "Proposal 7
Delete constitution rule (section 4, rule 9) “No National Association shall have more than 2 representatives serving on the committee.”
Replace with: “No National Association shall have more than 3 representativesserving on the committee, unless there are at least four nations represented among all its members.”
Betyder det praktisk at en national organisation, kan have op til 3 pladser i fald der er flere nationer repræsenteret i den lokale klub, uanset antal af nationale medlemmer?
Dette er et klart nej.. Der er en klar overrepræsentation fra den sydlige halvkugle allerede, og dette tiltag vil blot muliggøre en udviddelse af den trend. Jeg foreslår der tildeles pladser i "Commitee" ud fra antal af medlemmer i den nationale organisation.
nuværende system kan fortolkes som en "venneklub" og er ikke repræsentativ for demografien af den samlede medlemsskare. De lokale klubber vælger deres repræsentant i OKdia Commitee, så man sikre en demokratisk process. Små klubber som NZ & Aus bør ikke have samme indflydelse som DK, UK og DE
Overordnet bevæggrund er OKdia's ønske om vækst igennem centraliseret topstyring, hvilket jeg syntes vi har bevist i DK ikke er nødvendigt. Der er sympatiske punkter i handlingsplanen, men da Pkt. udelukkende omfatter en finansiering af handlingsplanen og ikke handlingsplanen i sig selv, bør der ikke stemmes for.
Endvidere er der et punkt på dagsordnen, som jeg har det noget kryptisk med "Proposal 7
Delete constitution rule (section 4, rule 9) “No National Association shall have more than 2 representatives serving on the committee.”
Replace with: “No National Association shall have more than 3 representativesserving on the committee, unless there are at least four nations represented among all its members.”
Betyder det praktisk at en national organisation, kan have op til 3 pladser i fald der er flere nationer repræsenteret i den lokale klub, uanset antal af nationale medlemmer?
Dette er et klart nej.. Der er en klar overrepræsentation fra den sydlige halvkugle allerede, og dette tiltag vil blot muliggøre en udviddelse af den trend. Jeg foreslår der tildeles pladser i "Commitee" ud fra antal af medlemmer i den nationale organisation.
nuværende system kan fortolkes som en "venneklub" og er ikke repræsentativ for demografien af den samlede medlemsskare. De lokale klubber vælger deres repræsentant i OKdia Commitee, så man sikre en demokratisk process. Små klubber som NZ & Aus bør ikke have samme indflydelse som DK, UK og DE
17. november 2014 - 14:40
Navn: Svend
1447
Jeg var med til Masters i La Rochelle i Finn i 2013 med 280 deltagere. Vi startede i to løb på to baner (den ene gik med venstre og den anden mod højre). Samme start og målinie. Det fungerede vældig fint. Arrangementet på banen var perfekt. Det kan man til gengæld slet ikke sige om arrangementet på land. Stort set alt var elendigt. Alt var præget af en klub, som kun tænkte på, at få et godt stort overskud ud af stævnet. Dette på trods af, at Société de Regates Rochelaise har arrangeret mange store stævner både før og siden. Man fik det indtryk, at når der blot var tale om sådant et "gammelmandsstævne" behøvede man ikke gøre så meget ud af det. Men havde landarrangementet været i orden, ville stævnet have været en stor succes. Nu tog man i stedet derfra med en ret så dårlig "smag i munden" og for mit vedkommende "never again" La Rochelle!!! Så det helt afgørende er ikke deltagerantallet, men derimod den arrangerende klubs vilje og evne til at afvikle et stor stævne. Fordelen ved de store deltagerantal er jo alt andet lige, at det er nemmere for arrangørerne at få økonomien til at hænge sammen.
17. november 2014 - 11:25
Navn: Bo Reker
Den-1
Finn jollen kan have 300 til VM Master
Dette er vel kun en opgave smiler
Dette er vel kun en opgave smiler
16. november 2014 - 21:16
Navn: Kof
Til orientering så har Strandberg allerede flere læredrenge samt en fejedreng.

16. november 2014 - 20:07
Navn: Lauge
Den 10
Okdia's ambition er jo 2000 medlemmer i 17, så et frit VM vil jo i så fald kunne mønstre 300 joller, hvis vi siger at deltager antallet stiger eksponentielt med antal af medlemmer.
Strandberg må i så fald ansætte en lærling ;-)
Strandberg må i så fald ansætte en lærling ;-)
16. november 2014 - 19:57