Din Mening
Okjolle klubbens debat side, her kan du give din mening til kende:
Navn: Troels
Visler du er FYRET
Hvis ikke du snart kommer med konkrete tips til hvordan man kan komme i form, så man kan slå Mogens Johansen. Hvor mange timer om ugen på cyklen skal man bruge, og hvad med ens svage arme?
Hvis ikke du snart kommer med konkrete tips til hvordan man kan komme i form, så man kan slå Mogens Johansen. Hvor mange timer om ugen på cyklen skal man bruge, og hvad med ens svage arme?
13. januar 2006 - 13:37
Navn: Troels
Godt Frank, husk mærker og benzin med ud. Godt gået af lindhardtsen og havemanden. Håber ikke der er is på lørdag i hvidovre.
12. januar 2006 - 23:44
Navn: Frank Havnemand
OK 1122
Jørgen og undertegnede har været på en besigtigelsestur i Hvidovre i dag torsdag ang. en følgebåd til træningen på lørdag............det ser godt ud, det skulle være muligt.
12. januar 2006 - 16:54
Navn: Mogens
DEN 1335
Hej Jens
Vi mødes kl. 9:00 til en kop kaffe og et stykke brød hvis Jørgen har været hos bageren. Planlægger dagens program.
Og er så klar til at tage på vandet kl. 10:00
Vi mødes kl. 9:00 til en kop kaffe og et stykke brød hvis Jørgen har været hos bageren. Planlægger dagens program.
Og er så klar til at tage på vandet kl. 10:00
11. januar 2006 - 12:52
Navn: Jens Makholm
DEN 1259 - NOR 467
skal der sejles i hvidovre på lørdag og hvad tidspunkt mødes man kl. 09:00 eller 10:00.
11. januar 2006 - 11:59
Navn: Visler
jeg ved at en del OK-sejlere siger man ikke kan blive træt når man cykler...så Jørgen du skal vel med....
Jeg har selv en cykle plan for her i foråret og må se hvor meget jeg får sejlet.
http://www.maisonfrost.dk/danfrost/coast%20t o%20coast.htm
http://bjarkeandersen.dk/C2C2002.htm
Strandberg har meldt fra men det kan da være at andre ok-sejlere "tør" tage med.
Jeg har selv en cykle plan for her i foråret og må se hvor meget jeg får sejlet.
http://www.maisonfrost.dk/danfrost/coast%20t o%20coast.htm
http://bjarkeandersen.dk/C2C2002.htm
Strandberg har meldt fra men det kan da være at andre ok-sejlere "tør" tage med.
11. januar 2006 - 10:43
Navn: Visler
Hvorfor skulle nogen dog sige "sejle mindre" ??
11. januar 2006 - 10:39
Navn: Troels
Visler som fysisk træner
Visler, kan du ikke være OK-sejlernes svar på Jens Bojsen-Møller, så du sikre vi er i form, så vi kan slå de svenske sneperkere
Jeg ved du vil sige vi skal cykle mere og sejle mindre om vinteren. Har jeg ret?
Visler, kan du ikke være OK-sejlernes svar på Jens Bojsen-Møller, så du sikre vi er i form, så vi kan slå de svenske sneperkere

Jeg ved du vil sige vi skal cykle mere og sejle mindre om vinteren. Har jeg ret?
11. januar 2006 - 10:35
Navn: Troels
Jeg skylder en øl til dig Mogens - HVIS DU var to bådelængder ud fra min læ i lørdags.
DS skriver:
Regel 17.1 begrænser manøvremuligheden for en båd, der fra klar agter kommer ind i et overlap som læ båd. Den læ båd må ikke sejle højere end sin rigtige kurs i denne situation. Det er dog en forudsætning, at afstanden mellem bådene er mindre end to skroglængder, når den læ båd passerer linien tværs gennem det agterste punkt på den luv båd. Det er også en forudsætning, at den luv båd ikke er i færd med at stagvende (underlagt regel 13) i det øjeblik, der bliver overlap.
Selv om en læ båd er underlagt regel 17.1, må den godt luffe, hvis manøvren resulterer i at den kommer klar agter (uden at den luv båd må manøvrere for at undgå den).
Når en læ båd er underlagt begrænsningen i regel 17.1, gælder den så længe bådene overlapper, og afstanden mellem dem er under 2 skroglængder. Begrænsningen kan fjernes ved at bryde overlappet, enten ved at komme klar foran, eller ved at bomme 2 gange, før der må luffes. Endelig kan man øge afstanden til luvbåden til mere end to skroglængder.
DS skriver:
Regel 17.1 begrænser manøvremuligheden for en båd, der fra klar agter kommer ind i et overlap som læ båd. Den læ båd må ikke sejle højere end sin rigtige kurs i denne situation. Det er dog en forudsætning, at afstanden mellem bådene er mindre end to skroglængder, når den læ båd passerer linien tværs gennem det agterste punkt på den luv båd. Det er også en forudsætning, at den luv båd ikke er i færd med at stagvende (underlagt regel 13) i det øjeblik, der bliver overlap.
Selv om en læ båd er underlagt regel 17.1, må den godt luffe, hvis manøvren resulterer i at den kommer klar agter (uden at den luv båd må manøvrere for at undgå den).
Når en læ båd er underlagt begrænsningen i regel 17.1, gælder den så længe bådene overlapper, og afstanden mellem dem er under 2 skroglængder. Begrænsningen kan fjernes ved at bryde overlappet, enten ved at komme klar foran, eller ved at bomme 2 gange, før der må luffes. Endelig kan man øge afstanden til luvbåden til mere end to skroglængder.
10. januar 2006 - 23:49
Navn: Mogens
DEN 1335
Troels vi har jo et hængeparti fra i lørdags, hvor jeg efter vi rundede topmærket fik læ overlap på dig, på vej ned mod bundmærket trak jeg to bådslængder væk hvorefter jeg luffede, og måtte lægge øre til vilde protester fra dig, du mente at jeg skulle bomme to gange for at få ret til at luffe. Jeg har sakset lidt i Sejlunionen's regelkursus og fundet dette her: http://www.okjolle.dk/regelkursus/17.htm
Kommentarer modtages gerne da det gælder en omgang
i saunaen.
Og til Anders begrebet "indhentende båd" findes ikke mere.
http://www.okjolle.dk/regelkursus/a_retten_t il_vejen.htm
Kommentarer modtages gerne da det gælder en omgang

Og til Anders begrebet "indhentende båd" findes ikke mere.
http://www.okjolle.dk/regelkursus/a_retten_t il_vejen.htm
10. januar 2006 - 20:40
Navn: Troels
Hej Lindhardtsen, har Hvidovre Sejlklub en følgebåd til Frank Havemand til på lørdag???? Vi sidder lige og holder møde om det frank og jeg. Han vil gerne smide bøjer ud og lave en startlinie, men han vil ikke gøre det fra sin egen jolle med jernroret. Vh. Troels
9. januar 2006 - 15:33
Navn: Anders
1316 - Epoxyregelridderen
Som jeg ser det, fungerer kapsejladsreglerne udfra primært at organisere retten til vejen, og sekundært at beskytte den hurtigstes ret til at følge sit spor.
Regel 17.2 beskytter læ overhalingsbane for bagvedkommende på alt andet end bidevind.
Eksempler
1) Du bliver indhentet på skæringen og bagvedliggende båd er nu inden for 2 bådslængder. Derfor falder du ned, under mærket, under din rigtig kurs, for at forhindre den indhentende båd i at få indvendigt overlap. Fyfyskammeskammenænænixnixslutforbudt!
2) Du bliver indhentet i let vind på læns, men falder ned under mærket, ned under din rigtig kurs, helt ind under indhentende båd, der jo ikke har retten til vejen pga regel 12-"Indhentende båd viger". Fyfyskammeskammenænænixnixslutforbudt!
Nu er regel 17.2 sjældent genstand for ballade, men rådet vil være at tænke over sin positionering INDEN indhentende båd er inden for 2 bådslængder. Der må du jo sejle som du vil.
Hvis din rigtig kurs er bidevind, må du tilgengæld godt "falde ned" i hovedet på den indhentende. Her skal du bare passe på regel 11-luv-viger-for-læ.
Reglen er tilgengæld ret alvorlig i MatchRace, hvor den er modificeret så det først er ved overlap den gælder, og altså ikke allerede 2 bådslængder før overlap.
Det allerbedste råd er at være forrest ved første mærke og bliver mindst 4 bådslængder foran resten af sejladsen. Så skulle der ikke være problemer.
Regel 17.2 beskytter læ overhalingsbane for bagvedkommende på alt andet end bidevind.
Eksempler
1) Du bliver indhentet på skæringen og bagvedliggende båd er nu inden for 2 bådslængder. Derfor falder du ned, under mærket, under din rigtig kurs, for at forhindre den indhentende båd i at få indvendigt overlap. Fyfyskammeskammenænænixnixslutforbudt!
2) Du bliver indhentet i let vind på læns, men falder ned under mærket, ned under din rigtig kurs, helt ind under indhentende båd, der jo ikke har retten til vejen pga regel 12-"Indhentende båd viger". Fyfyskammeskammenænænixnixslutforbudt!
Nu er regel 17.2 sjældent genstand for ballade, men rådet vil være at tænke over sin positionering INDEN indhentende båd er inden for 2 bådslængder. Der må du jo sejle som du vil.
Hvis din rigtig kurs er bidevind, må du tilgengæld godt "falde ned" i hovedet på den indhentende. Her skal du bare passe på regel 11-luv-viger-for-læ.
Reglen er tilgengæld ret alvorlig i MatchRace, hvor den er modificeret så det først er ved overlap den gælder, og altså ikke allerede 2 bådslængder før overlap.
Det allerbedste råd er at være forrest ved første mærke og bliver mindst 4 bådslængder foran resten af sejladsen. Så skulle der ikke være problemer.
9. januar 2006 - 14:28
Navn: Poul C
1277
Regler o.s.v.
I forbindelse med bådtransport og træning i weekenden i Hvidovre, er der nogle af os der (som altid) har diskuteret kapsejladsregler. Bl.a. en opfølgning på diskussionen i ”Din mening” i december.
Vi har været langt omkring, det hele ser ud til at centrere sig om reglerne
10 - 19 (inkl.), 5 sider ud af regelbogens 131.
I denne weekend lader det til, at et par af konklusionerne blev:
1. Når der i regel 17.2 ( På samme halse; Rigtig kurs) står ”Undtagen når den er på kryds” menes der ”undtagen når den er på et af banens krydsben”. Det vil fx sige, at en OK jolle, der nærmer sig mål på læns på en A-trekantbane på grund af et 180 graders vindspring midt på benet, er på kryds i regel 17.2's definition af kryds.
2.Der er altså ifølge 17.2 ingen begrænsninger for en båd på krydsbenet, for hvor lavt den må gå i forhold til læ både og både klar agter, så længe den overholder regel 10 (sb/bb) og 11 (luv/læ).
Hvad siger I til det?
Vh Poul
DEN 1277
I forbindelse med bådtransport og træning i weekenden i Hvidovre, er der nogle af os der (som altid) har diskuteret kapsejladsregler. Bl.a. en opfølgning på diskussionen i ”Din mening” i december.
Vi har været langt omkring, det hele ser ud til at centrere sig om reglerne
10 - 19 (inkl.), 5 sider ud af regelbogens 131.
I denne weekend lader det til, at et par af konklusionerne blev:
1. Når der i regel 17.2 ( På samme halse; Rigtig kurs) står ”Undtagen når den er på kryds” menes der ”undtagen når den er på et af banens krydsben”. Det vil fx sige, at en OK jolle, der nærmer sig mål på læns på en A-trekantbane på grund af et 180 graders vindspring midt på benet, er på kryds i regel 17.2's definition af kryds.
2.Der er altså ifølge 17.2 ingen begrænsninger for en båd på krydsbenet, for hvor lavt den må gå i forhold til læ både og både klar agter, så længe den overholder regel 10 (sb/bb) og 11 (luv/læ).
Hvad siger I til det?
Vh Poul
DEN 1277
8. januar 2006 - 16:37
Navn: Troels
OK i Hvidovre - men hvordan får
vi Steen tilbage.....
Dejlligt at være på vandet i går. Men jeg er sgu bitter på mig selv over ikke at møde op i hundige før jul, der var lige et mega træ i haven, der skulle fælles og 5 julefrokoster der skulle overstås. Nu er vi i hvidovre med langt til det rigtige vand, men det går jo også, men det værste er at vi nu mangler Steen Christensen, han er en god formidler og kan løfte os alle sammen. Hvordan får vi dig tilbage Steen? Håber havemanden frank vil være følgebåd her til vinter i hvidovre, jeg vil nødig ligge og kæntre ude i køge bugt uden følgebåd.
vi Steen tilbage.....
Dejlligt at være på vandet i går. Men jeg er sgu bitter på mig selv over ikke at møde op i hundige før jul, der var lige et mega træ i haven, der skulle fælles og 5 julefrokoster der skulle overstås. Nu er vi i hvidovre med langt til det rigtige vand, men det går jo også, men det værste er at vi nu mangler Steen Christensen, han er en god formidler og kan løfte os alle sammen. Hvordan får vi dig tilbage Steen? Håber havemanden frank vil være følgebåd her til vinter i hvidovre, jeg vil nødig ligge og kæntre ude i køge bugt uden følgebåd.
8. januar 2006 - 12:12