Dr. Hansen’s 1. rapport om kul-master.

 

 

Da der efterhånden er en del der har spurt mig om, hvordan det føles at sejle med Kulfibermast. Det har ikke været af uvilje, men at det ikke er sådan et nemt spørgsmål. Vil jeg prøve at levere en rapport om mine teorier og erfaringer.

Teorien.

Jeg ser to grundlæggende forskelle på kulmasten i forhold til alu. master.

1. Metals udbøjning er bestemt af metallets flyde punkt dvs. det punkt, hvor det for en blivende deformation. Dette betyder at masten bliver stivere jo mere den bøjer. Kulmasten har ikke noget flydepunkt og vil derfor blive ved med at bøje.

2. Kulfiber har en mindre vægtfylde ind alu. Derfor vil dens egen energi eller enertien være mindre. Dette medfører at masten for hurtigere bevægelser.

Sejlet til en kulmast må pga. masten vil bukke mere have mere mastekurve. Det lyder nemt, men det går ikke at bare rette sit gamle sejl eller sejlmageren tager sine gamle  modeller og retter mastekurven. Det er temmelig meget 40-50 mm. ekstra. Så de vil blive noget til den dybe side når der ikke er hevet helt hjem. Så ifølge mine teorier må sejlene have mindre facon i banerne og mere mastekurve.

Erfaringer.

Det er sikkert de fleste bekendt at jeg siden i foråret har bygget forskellige varianter af glasfibermaster. Helt tidsspilde har det ikke været. Jeg har fået udviklet sejlet for disse plastiske master.
Der er en flink finnjolle sejler i Rungsted der solgte mig en ældre Italiensk mast for en plovmand. Denne blev straks kortet ned til OK længde og ud at sejle. Det var fra starten ikke helt tosset. Sejlet skulle lige have justeret lidt mastekurve. Så teori og praksis hænger sammen. Det var da også meget tilfredsstillende at konstatere at have en fornuftig fart i skibet til klubmesterskabet i Hvidovre.
Det er svært at forklare forskellen på vandet. Det føles på en måde som at sejle med en stiver mast når der kommer et pust, men det ændre sig til at blive meget behageligt når masten foresætter med at bukke. Det så ud til at der kommer en smule mere løft i når vinden kommer eller når man rammer en bølge.

Jeg har helt klart nogle trim problemer der skal løses. Min jolle er blevet mere neutral på roret så jeg skal prøve at flytte masten. På læns skal man vende sig til at sejle med mere bomnedhal af hensyn til ændringerne af sejlet. Jeg skal nok også have generelt lidt mere mastekurve i mit sejl.

Venligst 1316