Se på de
kurver jeg har her OK ideal er mine teoretiske mål Casp den
tilpassede mast. Hit er
min finn vingemast og Alu er min alu-mast.
Det fremgår jo klart at
en alu. mast ikke er jævn og mit forsøg ikke er helt skævt.
Kik på kurverne et par uger og tænk store tanker.
Jeg har foretaget 2 test sejladser i frisk vind, med henholdsvis
mit sejl lavet for min glasfibermast
(tilpasset for min Latini kul mast) og mit sejl for min alu.
Mast.
Undskyld
jeg har glemt at oplyse at Latini masten er den jeg har
sejlet med i efteråret med
god succes.
|
Målene
er: |
|
|
¼ |
½ |
¾ |
A-B |
|
|
Bagud |
106 |
150 |
124 |
720 |
|
|
Side |
96 |
144 |
127 |
580 |
|
Den har en
god jævn bøjning, men er meget blød.
Sejlet for
Latini masten passer næsten perfekt, lavet for en blød
mast er det generelt for dybt.
Sejlet for min alu mast har til gengæld den rigtige dybde,
men som det med al tydelighed fremgår af kurverne er det lidt for fladt i bunden
og for dybt i toppen. Det vil hurtigt blive rettet før næste
test fredag. Min
konklusion på dette er at min teoretisk udbøjning er
rigtigt +/- noget?.
Som nogle har opdaget udspredte jeg lidt hurtig gylle over
nogle der mente at det er umuligt at bygge en mast på 8 kg.
de påstår at det vil blive en stivert af kaliber. Nu kender jeg ikke deres indsigt, men
det skal ikke fraholde mig fra at mene at de ikke har gjort deres analyse
ordentligt.
Jeg ser to problematikker i dette. Nogle tror at, hvis en kul mast bøjer
som en alu mast må det være det. Dette vil være en fatal fejl. Hvorfor fanden skal vi
starte med at udvikle fra A når der er tilgængelig data fra Finn og Europe jollen. Det
kan give OK en besparelse på 3 – 4 generationer af
udviklingstrin.
Den anden fejl er at etablerede maste fabrikanter og
teoretiker tror at det er bare at lave en ustaget mast. Det er det ikke. De kan uden tvivl fabrikere en mast
op 5,5 kg og en engelsk hjemme bygger kan lave en på 5,1 kg. hvis man beregner teoretisk, hvor
meget materiale der skal i en mast, og går ud fra en
alu. bøjning er filmen
allerede knækket, eller masten. Der er nogle der har kæmpet med dette i Finn og Europe.
De har ikke kunne gøre det på 10 år, så hvis en engelsk hjemme bygger eller
Selden/Procher han gøre det bare sådan er de dygtige.
Jeg har søgt
højt og lavt på nettet, fundet en del om kul master, men
ingen ting om ustagede
master. Det var jo alligevel en del at komme efter. Det mest interessante var om
problemer med kul master. Kort vil jeg nævne at det løser ingen problemer bare at hive
tegnedrengen op og betale for de dyreste materialer.
Problemet
er at årsagen til at kul master knækker er: søjle trykket
bliver så stort at laminatet
delaminerer. Det har vist sig at selv om de bedste high
modulus fibre er dårligere til at optage tryg og det er op
til fyld stoffet at holde sammen på masten. Derfor må man når disse eksklusive
materialer (der kun kan lægges i længde retningen) bruges
komme mere alm. vævet materialer i laminatet for af klare søjle
trykket. På netop en
ustaget mast er søjletrykket meget stort. Jo bedre
materialer man bruger jo
større bliver søjletrykket. Forstået på den måde at når
forkanten eller luv side på masten ikke giver sig og masten
skal bøje vil sammen trykningen på agter/læ siden øges.
Det ved man allerede i Finn og
Europe jolle.
Så vi er
der igen ET KOMPROMIS.
Tak for
nu.