ok logo

OK-jolle historie

OK-Nyt første halvår 1967

Kilde: Sejl og Motor
OK-Nyt Januar 67


OK-Nyt April 67


OK-Nyt April 67




OK-Nyt Juni 67


OK-Nyt Juni 67


Kommentarer


Svends 112
Se ret sjovt. øverste annonce for Henriksens glasfiberjollen bruges billede af Steen Kjølhede i 567 og Ib Ussing i 323. Begge joller er bygge traditionelt i træ (567 er dog bygget af Henriksen). Annoncen for "skipper OK" viser Steen Kjølhedes jolle som han sejlede i 1964 og som også var en traditionelt bygget træjolle (bygges af Henriksen!). Skippers OK blev vistnok kun bygget i få eksemplarer. Men annoncen viser, at tilgangen til OK'en var så stor, at markedet syntes attraktivt for en ny "leverandør". På dette tidspunkt var Henriksens glasfiber joller dog så velindarbejdet, at Skipper ikke havde en chance. Konkurrencen stod i disse år mellem træjoller og glasfiber. Jeg tror aldrig at der kom nogen konklusion om, hvilken der var hurtigst. Dengang som nu, afhænger farten mere af "forlængeren af rorpindsforlængeren" s" evner som rorsmand end af båden. Men dengang som nu, flokkes vi alle om de joller som de bedste bruger ofte i misforstået tiltro til at bådfarten er mere vigtig end træningen. Kun ved to eller flere rorsmænd, der alle er helt i toptræning vil man kunne "læse noget om de forskellige jollers fart" ved at lade dem bytte joller over mange sejladser.
23. februar 2014 - 21:22




Kommentarer til historien kan tilføjes her