ok logo

OK-jolle historie

Portræt af en verdensmester

Kilde: Sejl og Motor

Så skete det igen - Danmark fik en verdensmester, oven i købet en af de vandtætte med IYRU-stempel. Baggrunden for begivenheden var VM-sejladserne for OK joller i Finland, hvortil 15 nationer havde sendt 75 af deres bedste sejlere. I forvejen var de danske sejlere blandt favoritterne, da vi bl. a. stillede med sidste års verdensmester. Det blev dog ikke ham, der kom til at spille hovedrollen, men derimod den tildels ukendte 23-årige Århus-sejler, Poul Kirketerp.
Hvordan er han så, det nye medlem i den danske VM-klub?
Allerede hans fysiske fremtoning gør det klart, at han er jollesejler med en omhyggelig træning bag sig. I sin adfærd er den 23-årige verdensmester en sær blanding af målbevidst stræben og nonchalant skødesløshed. Til det målbevidste hører et omfattende forarbejde. Alene i maj tilbagelagde Poul Kirketerp omkring 15.000 km i sin Toyota varevogn for at være med i stævner i Sverige, La Rochelle i Frankrig, udtagelse i Hvidovre, Nyborg og Rørvig.
Sidste år koncentrerede han sig så meget om sin sejlads, at han sagde sit værelse op og flyttede ind hos sin søster, samtidig med at han holdt fem måneder fri fra sit job som programmør. Træningsfliden, med seks sejldage om ugen, placerer ham i en kategori, hvor kun de færreste af landets 35.000 sejlere befinder sig. Selv når sæsonen slutter, mister han ikke den målbevidste stræben. To aftener om ugen går han hen på Handelshøjskolen efter programmør-arbejdet om dagen.
Andre aftener går han til studiekredse i klubben, hvor han sætter pris på en kraftig verbaliseret diskussionsform.

INGEN ASKET
Den målbevidste Poul Kirketerp kunne friste en til at fortsætte tankegangen med den asketiske Poul Kirketerp. Men denne livsform passer ikke på den Århusianske sejler. Skal han føle sig rigtigt godt tilpas, står der en stor saftig bøf foran ham. Og selv siger han, at en øl skal der altid være råd til.
Selv om han har vanskelige økonomiske betingelser, der kræver sparsommelighed, kan hans indbyggede købmandsinstinkt alligevel få tingene til at løbe rundt. Er der en god handel i udsigt, er han ikke den, der kan stå imod. Klubkammerater blev næsten forargede på hans vegne, da han efter en sejr ved et udenlandsk stævne solgte mast og sejl. Det var simpelthen en god handel.

LØGSTØR-DRENG
Selv om Poul Kirketerp hjemførte sit VM til Aarhus Yachtklub, var det på Limfjorden ud for Løgstør, han første gang satte sejl på sin Optimistjolle. Det var også på Limfjorden, han som gast i Eivind Forbergs Folkebåd stiftede bekendtskab med kapsejladser. Folkebådssejladsen blev senere fortsat hos Hans Thomsen i Århus, men ind imellem kom det første møde med OK jollen.
Mødet blev langt fra nogen succes for den dengang 16-årige Løgstør-dreng. Han havde ikke vægt og kræfter til at beherske jollen og skiftede den ud med en Liljebåd. Først da han en vinteraften mødte op til Århus-sejlernes svømmeaften, begyndte planerne om OK jolle at tage rigtig form. I 1972 blev OK jolle nr. 2 købt, og samme år blev han nr. 13 ved VM i Marstrand. Året efter steg kurven med en 4. plads ved VM i England for efter en VM-pause i 1974 at kulminere i Finland. Båden, han sejlede i Finland, blev med sikker købmandstæft indkøbt billigt sidste vinter.

ENKELT MATERIEL
Er man på udkig efter de raffinerede fiduser, skal man ikke vente at finde dem i Poul Kirketerps båd. Han er ikke nogen perfektionist. Modsat de fleste andre OK-sejlere bruger han stadig træmast. Helst bruger han kun en mast og et stel sejl.
Da han før sidste VM-sejlads knækkede sin mast, var det faktisk lidt af et lotteri spil med reservemasten, for den havde aldrig været i brug. De mange eksperimenter er ikke Poul, han vil hellere bruge tiden til at lære sit grej at kende til bunds.

EFTER VM
Hvilke planer har så en nybagt verdensmester? Ja, først måtte han naturligvis en tur på hovedet i Århus havn. Derefter tog han op på Limfjorden med sin pige, Natalie fra La Rochelle. Båden de sejlede i?
En LM 27 motorsejlerl Men bag den gedigne familiebåd hang den næste udfordring: En Finn-jolle.


Kommentarer til historien kan tilføjes her